Ontdek

Internationale Vrouwendag | 8x producten voor en door vrouwen

Internationale Vrouwendag | 8x producten voor en door vrouwen

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag en dat laten we bij lookfantastic niet zomaar aan ons voorbij gaan. We vinden namelijk dat het ontzettend belangrijk is om de kracht en solidariteit van vrouwen te vieren.

De geschiedenis van Internationale Vrouwendag

Internationale Vrouwendag is in de twintigste eeuw ontstaan dankzij de strijdt die vrouwen destijds gevoerd hebben op gebied van rechten en arbeid. De dag werd voor het eerst internationaal gevierd in 1911 en in 1912 voor het eerst in Nederland. Het voornaamste doel van Internationale Vrouwendag is om aandacht te besteden economische zelfstandigheid, empowerment, seksueel geweld, zorg en arbeid, discriminatie en racisme.

Om Internationale Vrouwendag te vieren, hebben we dan ook een lijstje met merken onder elkaar gezet die ontwikkeld zijn voor vrouwen, maar ook door vrouwen. Elk van deze hardwerkende vrouwen verdiend namelijk aandacht op een dag als deze!

Bouclème

Heb jij krullend haar? Bouclème is in dat geval hét merk voor jou. Michele Scott-Lynch, de oprichtster van Bouclème, heeft het merk opgericht uit het verlangen naar gezonde en gladde krullen door middel van het gebruik van natuurlijke ingrediënten. Jarenlang werd Michele wakker met een ontevreden gevoel over haar krullen, totdat zij twee dochters met krullen op de wereld dacht. Ze wilde dat haar dochters trots op hun krullen zouden zijn en besloot daarom de schoonheid van haar eigen krullen volledig te omarmen.

De reden voor het gebruik van uitsluitend natuurlijke ingrediënten is dat sulfaten en siliconen krullen droog en zwaar maken. Michele heeft daarom een reeks aan producten ontwikkeld die puur natuurlijk zijn en hydratatie bieden waar nodig, iets wat de conditie van krullen door de tijd heen zal verbeteren.

Natasha Denona

Natasha Denona heeft meer dan 20 jaar ervaring als MUA en ondernemer en heeft door de jaren heen haar technieken en formules weten te perfectioneren. Het unieke aan haar make-up lijn is dat ze alles persoonlijk ontwikkeld heeft, door middel van baanbrekende formules en ingrediënten van hoogwaardige kwaliteit. Haar producten zijn dan ook niet zonder reden immens populair en is niet meer weg te denken uit het beauty landschap.

Eyeko

Nadat Nina Leykind haar man Max had ontmoet, creërden ze al snel samen het populaire make-up merk Eyeko. Het merk bevat een grote reeks aan mascara’s, eyeliners, oogschaduwen, kwasten, wenkbrauw producten en reinigingsdoekjes en heeft collecties co-gecreëerd met onder andere mode icoon Alexa Chung. Nina is een echte mascara girl, zoals ze dat zelf zegt, en het merk staat dan ook dicht bij haar.

SLIP

Fiona Stewart, de oprichtster van SLIP, kreeg in 2003 zware medicatie tegen acne voorgeschreven. Deze medicijnen zorgde er echter voor dat ze een ontzettend gevoelige huid kreeg en haar haar uitviel. Fiona’s dermatoloog gaf haar daarom de tip om op een kussen van zijden te slapen, dit zou goed helpen tegen de gevoeligheid van de huid en haaruitval.

Toen ze op zoek ging naar een zijden kussen, kon ze deze echter nergens vinden en besloot ze om in plaats daarvan een stuk zijden rondom haar kussen te wikkelen. De resultaten waren zo enorm dat Fiona vervolgens samen met haar man het eerste zijden kussen onder de naam SLIP op de mark bracht, vandaag de dag is het merk wereldwijd te koop.

Ameliorate

Ameliorate is het eerste wetenschappelijke dermocosmetische merk dat klinisch bewezen huidverzorgingsoplossingen levert die gericht zijn op het lichaam. Annette Luck, het brein achter Ameliorate, begon het bekroonde skincare merk uit frustratie over het ontbreken van goede huidverzorgingsproducten voor haar huidaandoening, Keratosis Pilaris. Vandaag de dag is het product wereldwijd te koop.

Shea Moisture

Dit merk heeft een erg bijzondere geschiedenis, het begon namelijk bij een 19-jarige weduwe met 4 kinderen uit Sierre Leone genaamd Sofi Tucker. Sofi verkocht Shea Butter, Afrikaanse zwarte zeep en haar zelfgemaakte haar- en huidproducten door het hele land, wat uiteindelijk heeft geleid tot Shea Moisture. Haar kleinkinderen hebben het merk in 1991 opgericht en produceren alle producten duurzaam en dierproef, sulfaat- en parabeenvrij.

Ecooking

Tina Søgaard, de oprichtster en eigenaar van Ecooking, is dit veelbesproken skincare merk begonnen in haar eigen keuken. Ze raakte geïnspireerd om haar eigen huidverzorgingslijn te beginnen door de scheiding van haar man. De scheiding zorgde er namelijk voor dat ze veel gewicht verloor en haar huid er slecht aan toe was. Dankzij haar kennis van grondstoffen wist ze hoe ze de producten kon ontwikkelen en dit heeft uiteindelijk geleid tot het populaire en organische skincare merk Ecooking.

OUAI

Jen Atkins is zowel de beste vriendin van Kim Kardashian als de oprichtster van haarverzorgingslijn OUAI en is dan ook niet geheel onbekend. De celebrity begon het merk omdat ze vond dat er een tekort aan beauty producten was waar zij en haar vriendinnen zich in konden vinden. Het merk staat dan ook voor “real life, real women” zoals ze dat zelf zegt. Het resultaat was een haarverzorgingslijn met aanzien en wereldwijd succes.



Anne

Anne

Schrijver en Expert

Sinds een aantal jaar heeft Anne een fascinatie voor alles wat met huidverzorging te maken heeft. Van de nieuwste technologieën van FOREO tot ouderwetse body brushes, alles is het waard om eens te proberen. Haar interesse komt voort uit de overtuiging dat een goede look begint bij een mooie huid; wanneer je huid op z'n best is, komt de rest vanzelf.